SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Lite roligt och lite lite mindre roligt...

Kategori: barnkläder

Ibland kan vissa saker, även små petitesser, som händer helt förstöra en dag och ibland kan vissa små, små händelser förgylla en annars urkass dag. En sådan dag hade jag i måndags. Jag hade ryggvärk hela dagen, förmodligen orsakad av söndagens bullbak, och var sur och krängd. När jag hämtade killarna efter förskoleklassen visade det sig att H klättrat i träd och fått hål på såväl tröja och byxor som kallingar. Byxorna går nog att laga hjälpligt, resten är skräp. Till saken hör att det är fjärde eller femte paret byxor som går sönder sedan skolan började :-( Kan säga att jag var surare än en citron. Men så, på väg till byns affär, möter jag en tjej, som jag känner lite sen skoltiden. Hon stannar mig och frågar om det är jag som gör de där fina bakverken och väskorna. Ja... svarar jag tveksamt för jag fattar inte hur hon kan veta detta. Det visar sig att hon hittat min blogg och sett dem där och nu undrar hon om jag inte kan tänka mig att göra några fler? Jo, det är klart att jag kan! Tack J, samtalet med dig förgyllde min urkassa dag!

En annan mindre rolig sak är att det nog tyvärr inte blir någon syfestival i helgen för min del... Jag bloggade ju om sysidans tävling när jag hade sytt mobilfodralet och under måndagen fick jag mejl om att jag var en av de lyckliga som vunnit två biljetter. Det borde ju ha varit glädjande, men nu med min ryggvärk så tror jag inte att jag kan åka. Det är ju trots allt en bra bit mellan Blekinge och Stockholm och att köra hela den sträckan kommer inte funka. Att ta tåget visade sig bli lite väl dyrt :-(

Sen sist har jag faktiskt, trots ryggvärken, lyckats med min förutsats att färda ett UFO.



Denna lilla overall har funnits i mina tankar väldigt, väldigt länge. Beställde den dubbelsidiga fleecen från Allt om Handarbete för ungefär en månad sen och klippte ganska omgående till två jackor och denna overall. Fodret däremot klippte jag till under måndagen. Efter en hel del velande och lite ångest blev det turkost molntyg som foder. Velandet och ångesten kom sig av att jag när jag beställde från Jny Design var så snål att jag bara beställde en liten bit turkosa moln och en än mindre bit rosa moln och nu gick större delen av det turkosa tyget åt.

Mönstret kommer så klart från Ottobre, nr 3/2003, och overallen är sydd i minsta storleken 56 cl. Tycker trots det att den ser jättestor ut. Men det förlänger användningstiden så det är bara positivt. Det var första gången som jag sydde ett plagg med foder så jag hade mina tvivel på om jag skulle ro iland projektet, men det gick förvånansvärt enkelt. Enda svårigheten var hur själva ärmarna skulle sys ihop - detta problem har många andra sybloggare beskrivit så jag var rätt nervös. Efter en del funderande testade jag att nåla och sedan vända innan jag sydde för att se att det blev rätt. "Tvångsjacka" på avigan gav rätt resultat på rätan. Mer problem stötte jag på när jag skulle sy fast kardborrebandet som används för att stänga overallens flikar. Min maskin klarade inte av att sy genom kardborreband, tjock fleece och foder. Som tur väl är så var kardborrebandet klistrigt så det sitter ändå, frågan är bara hur länge och om det klarar tvätt?

Kommentarer

  • LumLum säger:

    Du kanske kan sy fast kardborren för hand? Overallen är jättesöt, så det vore ju synd om kardborren lossnar.

    2009-10-07 | 16:23:16
    Bloggadress: http://vindlingar.blogspot.com/
  • Mia säger:

    Ja, jag har tänkt på det också, det är bara det att det är så *&%# trögt att sy genom kardborrband. Men jag gör nog ett försök under dagen.

    2009-10-08 | 09:15:23
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här: