SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Gått i ide?

Kategori: barnkläder






































Mitt kreativa skapande har på sistone i stort sett varit lika med noll. Idéer har funnits, men inte orken, hade jag kunnat hade jag gått i ide eller dvala liksom vår sköldpadda. Förmodligen har jag drabbats av något virus, som inte brutit ut; det går både det ena och det andra nu på dagis. Nu ikväll somnade jag sittande i soffan till Bolibompa så barnen gick och hämtade lite kuddar till mamma :-)

Lite grann har jag emellertid sytt, bl.a. klänningen och lavendelhjärtat på bilden. Det rosarutiga tyget till klänningen kommer från svägerskans mamma. Jag fick en kasse med tygbitar av henne i höstas när vi stod på loppis och har inte kommit mig för att titta närmare på innehållet förrän för någon vecka sedan. Då hittade jag delar av en rosarutig långkjol från åttiotalet som förmodligen tillhört svägerskans syster. Volangen blev en sommarklänning till barnens kusin, lilla H - roligt att sy något till henne av tyg som kommer från hennes släkt. Tyvärr kom jag mig inte för att fota den klänningen innan lilla H fick den.

En lång parentes... tillbaka till klänningen på bilden. Min gamla kompis J fick en liten tjej i höstas, helt ljuvligt söta lilla E. I julas när de var här på besök hade jag inte hunnit sy något till lilltjejen så det fick bli "köpekläder" - och det gick ju bra det med. Nu när jag ändå skickade en liten födelsedagspresent till J passade jag på att fylla på kuvertet med en liten klänning. Mönstret har jag ritat själv med utgångspunkt från ett linne i stl 74 från Ottobre. Mönstret var egentligen avsett för stretchtyg, men Ottobres mönster brukar ju vara rejält tilltagna vad gäller vidden så jag valde att behålla vidden upptill och låta klänningen få a-linje, vilket jag tycker är himla sött på små tjejer.

Ganska nervöst var det att skicka iväg paketet. Jag har ju egentligen ingen som helst aning om vilken sorts barnkläder J gillar, och skulle den passa storleksmässigt? Men nu har paketet kommit fram och det verkar ha blivit väl mottaget.

Kommentarer

  • Jeanna säger:

    Villken söt klänning! (Jag antar att det är vår gammla klasskompis J du pratat om? Är säker på att E kommer att vara ursöt i klänningen!)

    2009-03-14 | 09:45:37
  • Jessica säger:

    Visst är den söt! E är ju lite rund om magen :) så den passade alldeles lagom nu.

    2009-03-15 | 09:05:29
  • Mia säger:

    Vad skönt! Tur att den inte var för liten :-) Men då hade jag väl fått sy en lite större istället...

    2009-03-15 | 09:40:29
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här: