SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Nytt överdrag till trotjänaren

Kategori:



I helgen har det varit fotbollsskola för hela familjen, killarna har spelat, pappan tränat och mamman hjälpt till med matlagning och lite annat. Bl.a. stod jag och två andra mammor och strök 24 tröjor som barnen själva designat- jättefina! Men vilket jobb, tur att jag inte var ensam! Inför detta kände jag att min gamla trotjänare - strykbrädan - förtjänade en uppfräschning. Den har ju trots allt hängt med sedan jag flyttade hemifrån för ett antal år sen. Nu efter ca 12 års(!) användande såg överdraget allt annat än fräscht ut....

Ett nytt tyg behövdes helt klart och när jag ändå var igång passade jag på att lägga lite "alumellanlägg" under, alltså sådant där som är metallöverdraget på ena sidan. Hade en bit liggandes hemma, men när jag mätte visade det sig att jag skulle behöva skarva. Inte så kul, så när jag ädå var i sybehörsaffären i annat ärende tänkte jag passa på att köpa en ny bit. Men se, hon hade faktiskt inte sådant mellanlägg - så snopet eftersom sybehörsaffären verkligen är välsorterad annars... Det blev helt enkelt till att skarva den bit jag hade hemma. Tyget till överdraget hade jag också liggandes här hemma, har för mig att det är inköpt för något år sen på Panduro.

När jag började dra bort det gamla tyget som var fäst med lim på undersidan funderade jag ett tag över varför det inte var fäst med häftklamrar, men det kom jag ganska snart underfund med. När jag lyfte upp skumgummit som låg under tyget så följde ungefär ett ton sågspån med :-( Bäst att limma även denna gång bestämde jag och använde mig utav Stoff & Stils limlack- funkade perfekt! En ganska stor flaska visserligen, men då behöver man ju inte vara rädd för att det ska ta slut mitt under pågående projekt ( vilket annars händer då och då här hemma). Summasumarum - en strykbräda som är fräsch och gör mig glad när jag stryker och allt material fanns redan hemma så jag kunde tömma av lite till på förråden
;-)

Kommentarer

  • Nette säger:

    Åh... detta har jag också tänkt göra i flera år, men kommer aldrig till skott. Så snygg som din bräda blev kanke min urgamla, utslitna, smutsiga vän också inom kort kommer att få ett nytt liv. Snyggt!!

    2009-06-15 | 21:13:46
    Bloggadress: http://rostis.blogg.se/
  • Mia säger:

    Tack! Det var faktiskt riktigt roligt att göra något annat än sy för omväxlings skull och snabbt gick det också.

    2009-06-16 | 19:36:15
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/
  • Marina säger:

    blev ju jättefint! Snyggt tyg!

    2009-06-16 | 20:27:25

Kommentera inlägget här: