SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

På böljan blå

Kategori: återbruk

...skulle vi velat vara lite mera under semestern. Tyvärr har olika omständigheter, såsom (skit)väder, mindre rörläckage på bottenvåningen samt lite annat uppbokat, hållt oss från havet en del. Men då vi varit ute har jag uppmärksammat att båten saknat en del "förnödenheter", bl.a. ett par grytlappar. Under hemmatillvaron har jag bl.a. hunnit pyssla ihop ett par som passar i en båt.

Temat var ju självklart - något maritimt. Men vad? Inte segelbåtar la mannen in som veto (har man motorbåt så kan man tydligen inte ha segelbåtar på grytlapparna...). I "En lek med lappar och färger" av Gerd Gellein Merkesdal hittade jag mallen till applikationerna med fyren. Perfekta tygbitar till applikationerna fanns i lapplådan. Bakgrundstyget är en gammal jeanskjol som jag slaktat, under det qviltvadd som blev över från väskorna till fröknarna. Satängsöm runt alla delar, ljushuset kantades med en lite bredare söm än övriga delar. Själva ljuset som lyser ut ur fyren är sydd med förstärkt raksöm.



Till baksidan använde jag mig av lite större lappar, dels lite mera tyg från jeanskjolen och dels lite gamla stuvar inköpta på Ikea och Panduro. Vid sömnaden av lapparna lyckades jag med konststycket att få bitarna spegelvända så grytlapparna ser olika ut på baksidan - och det ÄR sannerligen en konst att kunna få till det med bara fyra bitar! ;-) Jag lyckades trixa ihop så att qviltvadden räckte även till baksidan och sömsmånerna stickades ned med vit tråd och en kråksparkliknande söm. Någon vadd lämplig att ha inuti grytlapparna lyckades jag dock inte hitta här hemma, men jag tog en gammal frottéhandduk istället. För att vara riktigt säker på att grytlapparna ska klara av att stå emot värme ordentligt tog jag två lager frotté. Vändsydde grytlapparna med frottén emellan och sydde en stickning ca 1,5 cm in från kanten för att hålla alla lager på plats. Det blev ganska tjockt och svårtsytt med två lager frotté, två lager qviltvadd och två lager tyg så stickningarna lär väl inte vinna något pris utseendemässigt, men de fyller säkert sin funktion ändå :-) Slutligen sydde jag fast två hankar av jeanstyget som jag först pressat fyrdubbla och sedan stickat utmed den öppna kanten - här kan jag säga att det krävdes en hel del tålamod för att få in allt under pressarfoten och jag är förvånad över att maskinen klarade av att sy genom alla dessa lager. Så nu har vi grytlappar i båten när väder och annat tillåter oss att komma iväg igen på böljan blå...


Kommentarer

  • Anne-Lie säger:

    Missa inte min tävling!Din eller din favorit blogg kan bli månadens blogg hos mig och det enda du behöver göra är att nominera din eller någon annans blogg. Tävlingen avslutas i morgon...

    2009-07-30 | 21:06:10
    Bloggadress: http://nomismamma.blogg.se/
  • aYeliqa säger:

    Åh så otroligt fina pannlappar. De måste ju passa perfekt till båten :)

    2009-07-31 | 20:23:36
    Bloggadress: http://tokigtalikt.blogspot.com
  • Mia säger:

    Tack! Hade snöat in lite på lappsömnad tidigare under sommaren.

    2009-08-11 | 08:59:54
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här: