SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Lika - olika

Kategori: väskor och förvaring



Dessa fyra väskor sydda efter samma mönster förärades killarnas dagisfröknar förra veckan som tack för den här tiden då det efter sommaren är dags för killarna att börja i förskoleklass. Jisses, vart har de senaste sex åren tagit vägen? ;-) Och vart har första veckans semester försvunnit?!?

Jag ville ge fröknarna något annat än den sedvanliga chokladasken och föll för ett väskmönster ur "Lappar på landet" av Gerd Gellein Merkesdal. Väskorna är ungefär 25 * 30 cm utan handtag och alltså lagom stora för plånbok, nycklar, mobil och lite annat livsnödvändigt :-D Det kändes dessutom som ett lagom stort projekt att ro iland på ett par kvällar. Alla väskorna fick olika utseende beroende på sammansättningen av lapparna - det var bara trådfärgen till stickningarna som jag behöll mellan väskorna i tidsbespararsyfte; från vänster till höger : den marina/ blå väskan, trädgårdsväskan , vintage/ shabby chicväskan och jordgubbs-/ sommarväskan. Alla sydda av tyger ur mina hyllor, lådor eller kassar - skönt att bli av med lite "hyllvärmar"tyg nu när jag ÄNTLIGEN fått tummen ur och börjat rensa ur syrummet på riktigt inför kommande omvandling till sovrum till L.

När det blev dags för överlämnande fick H & L såklart välja vilken väska som skulle gå till vilken fröken och de gjorde mycket kloka val - precis så som mamma hade tänkt  det från början ;-) Och alla fröknarna verkade mycket nöjda över sina nya sommarväskor. Själv gillar jag dem allihop och hade kunnat tänka mig vilken som helst av de fyra - synd bara att jag inte tog mig tid att sy en till mig själv samtidigt :-(  Men jag hann iaf få upp känslan för att skära till tyger med hjälp av rullkniv så det går ju snabbt att skära till en när/om jag skulle få för mig att ta fram skärmattan igen.

Ja, jag nämnde ju tidigare att det är semestertider här i familjen och ledigheten har än så länge inneburit att ledig kvällstid (på hemmaplan och EFTER barnens läggdags vill säga) ägnats åt diverse pyssel (med maken sittandes framför datorskärmen), emedan bloggandet blivit lidande, men, men...det hinner jag väl ifatt med så småningom... Ikväll hade jag tänkt försöka hinna montera den tredje lilla katten som H väntat tålmodigt på, men den lär inte dyka upp här på bloggen inom de närmaste dagarna för efter ett litet besök på sjukhuset imorgon (nej, jag/familjen är inte sjuk) så bär det av ut på havet några dagar. Kanske att någon liten virknål och något litet garnnystan får följa med, annars lär det bara bli sol, bad, lek och stoj för hel familjen!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: