SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Blått är flott

Kategori: barnkläder





Jag har fortsatt att fylla på med lite fler byxor i garderoben och samtidigt gjort ett försök att tömma av lite från tyglagret (så att jag kan handla nya tyger, vad annars? ;-) Båda paren är sydda efter samma mönster som Ls randiga byxor. Det översta paret har varit färdiga i någon vecka nu, men jag har velat invänta par nummer två innan jag bloggade. Dessa blev klara först idag efter att ha legat med bara kanalen för midjeresåren kvar att sy sen tio dagar tillbaka. Jag har helt enkelt inte haft ork eller lust att sy om kvällarna - idag tog det mig ungefär 10 minuter att frädigställa dem. L har tålmodigt väntat på sina byxor. Ja, för de första gick så klart till H. Han dissade ju de randiga, men i princip samma byxa med ett litet symärke med spindelmannen på gjorde susen. L älskar sina båda par, de nya skulle på så fort jag tagit ett kort och de randiga lånas INTE ut till brorsan, annars är han rätt generös med både leksaker och kläder.

Velouren i Hs byxor kommer från Stoff & Stils billighetshörna - det enda jag fick med mig från hörnan sist jag var där - och är riktigt mörkt blå, och alltså inte svart. När jag satt och sydde dem irriterade jag mig över att velouren ville glida runt. Men så gick ett liljeholmens upp: hade jag inte läst någonstans att om man syr velourplagg tvärtom så glider tyget inte. Efter lite konsultation med mina böcker konstaterade jag att så var fallet, luggen gör att plaggdelarna glider om man syr som vanligt, och hädanefter kommer jag alltså att sy velourplagg nedifrån och upp. Till Ls byxor skarvade jag samma mörkblå velour med randiga revärer i sidorna. Här är alltså den randiga velouren lagd i rätt luggriktning med ränderna diagonalt. Ser när jag tittar på fotot av byxorna att ränderna inte är lika i bägge sidor, det hade ju varit snyggare om jag fått det rätt också, men, men...L hann inte invänta namnlappen i baken - så den får jag sy dit senare. På bilden ser det ut som om det ena byxbenet är längre än det andra, vilket naturligtvis inte är fallet, det är bara jag som tagit fotot från en konstig vinkel ståendes på en stol vid sidan av bordet som byxorna ligger på.

Lite irl-bilder bjuder jag också på, så att ni kan se hur byxorna ser ut på. Ganska smala upptill och med mycket pös nedtill i benen så att de kan ha byxorna riktigt länge. H matchar med Spindelmanströja medan L väljer en tuff HD t-shirt.

 
    

Kommentarer

  • Jeanna säger:

    Vad fina. De ser riktigt sköna ut också! Hihi, så dina söner gillar superhjältar förstår jag! :oD

    2009-01-27 | 12:27:08

Kommentera inlägget här: