SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

1-års presenter

Kategori: barnkläder

Idag har vi firat barnens kusin, min brorsdotter. Naturligtvis var jag "tvungen" att sy och pyssla något till henne.



Någon på sysidan hade själv gjort en blöjtårta för ett bra tag sen och jag minns att den var superfin(minns tyvärr inte vem som gjort den, sorry...) och nu tyckte jag att det vore en rolig och annorlunda 1-års present. Jag googlade diaper cake och fick upp ett antal träffar, men den här tyckte jag var bäst. Införskaffade mig ett paket Huggies byxblöjor och lite fint band från sybehörsaffären och skred till verket. När jag tillverkade tårtan använde jag en pizzatallrik som botten och i mitten hade jag en pet-flaska att lägga blöjorna runt till det understa lagret och ett drickglas till det översta. Istället för att limma  ihop dekorationsbanden med limpistol(som i länken) använde jag mig av vanligt textillim som funkade utmärkt. I bottenlagret stoppade jag inga blöjor i hålet, utan där stoppade jag presenterna. Överst dekorerade jag med ett fleecehjärta som jag sydde i sista stund. Slutligen nöp jag av några blommor från en azalea som stått sig över julen och stack i(tyvärr slokar blommorna en del och fatet är borttaget på bilden som är tagen flera timmar senare,  men jag tyckte det var så fint med den lila väggen som bakgrund i lilltjejens rum). 

Tårtan var superrolig att göra! Och den blev bra! Så nu hoppas jag att jag får göra flera snart :-)


Inuti tårtbotten hade jag tryckt ned en tröja och ett par byxor.



(någon som anar ett färgtema??? ;-)

Mönstret till tröjan kommer från Ottobre 1/2007(min första Ottobretidning) i stl 80, men jag förlängde ärmarna eftersom jag vill att hon ska kunna använda tröjan redan nu. Vid jämförelse med en köpt 86:a så var tröjan något kortare i livet, ett par cm och hade bredare ärmar - kanske är läge för resår nedtill nästa gång. Annars stämde de väl överens storleksmässigt. Till tröjan valde jag det naturfärgade kanintyget med lila tryck och lila muddväv från Stoff & Stil. Sömnaden gick väl men när jag skulle fästa trådarna i fållen nedtill lyckades jag klippa av en tråd innan jag var helt färdig så det var bara till att sprätta och sy om.

Mönstret till byxorna kommer från "Sy kläder i mjuka tyger" av Åsa Lennartsson och det är samma mönster som jag använt till Ls randiga byxor(fast inte samma storlek ;-). Storlek 1 år och sen tog jag till en hel del extra både upptill för linning och blöja och nedtill i benlängd så jag tror att hon kan ha dessa byxorna länge. Tyget är samma fleece som i hennes lila mössa. Sydde byxorna på samma sätt som de randiga. Avslutningsvis skrev jag hennes namn med textilpenna på en bit bomullsband, fixerade och sydde fast med raksöm i både byxor och tröja, så nu behöver mamma inte tänka på att namna dem när lilltjejen ska till dagis. Jag borde bara börja göra så med det jag syr till H och L också...:-)

Barnen hann avverka ett till kalas tidigare under dagen - en tjejkompis som firade sin femårsdag. Jag tycker ju att det är så roligt att sy och pyssla till tjejer så jag kunde ju så klart inte låta tillfället gå förbi, men det får jag blogga om en annan gång för nu ska jag gå ner och rita mönster. Fick ju en prenumeration på Ottobre i julklapp av mannen och igår kom prenumerationsgåvan - nr 4-2004. Är riktigt sugen på att sy ett gäng kallingar efter att ha sett dem på Ett tu tre.

 

Kommentarer

  • Josefin säger:

    Haha, vilken roligt tårta! Jättefin!

    /Josefin

    2009-01-10 | 23:24:48
    Bloggadress: http://josefindesign.blogg.se/
  • Mia säger:

    Tack! Den var jätterolig att göra- och enklare än det ser ut.

    2009-01-10 | 23:32:47
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/
  • Jeanna säger:

    Tycker att tårtan är bedårande! :o) Söt, rolig och annorlunda (jag har bara stött på det i USA innan och inte här i Sverige).

    2009-01-12 | 19:03:12
    Bloggadress: http://jeannas.webblogg.se/

Kommentera inlägget här: