SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Fikasugna?

Kategori: leksaker



Virkade och sydda bakverk är populära och jag har sett många olika varianter ibland kreativa bloggare så när svägerskan frågade om jag inte kunde göra några åt barnens "lillkusin" så tyckte jag att det skulle bli riktigt roligt. Brunt garn hade jag av en slump redan införskaffat på secondhand - Corona bomullsgarn från Strömma.



Jag satte genast igång att virka kanelbullarna. Jag hade inget mönster utan virkade en luftmaskkedja och slöt den till en ring och ökade lite till en början och virkade därefter runt , runt i fastmaskor så att det blev en lång korv. Stoppade korven lite lagom och sydde ihop den som en spiral. Pärlsockret är franska knutar - tuggsäkert om lilltjejen skulle få för sig att smaka lite på bullarna.



När jag virkade den första chokladmuffinsen, längst till vänster, så gjorde jag likadant som med kanelbullarna- en luftmaskskedja som slöts till en ring och sedan virkade jag runt, runt med ökningar tills jag tyckte att det räckte och då fortsatte jag att virka runt utan ökningar. Muffinsformen virkade jag ungefär likadan fast här försökte jag få en platt botten innan jag virkade kanterna, avslutade med en liten "musselkant" av stolpmaskor och smygmaskor om vart annat. 

Muffins nr 2 virkade jag efter inspiration från Crochetras muffins med "glasyr" upptill - enkelt uttryckt virkade jag toppen likadant som botten på den första. Hos henne hittade jag också tipset om "den magiska öglan" - en mycket smartare början på rundvirkning än luftmaskkedjan eftersom du kan justera mittenhålet till den storlek du själv vill- jag har gjort varianten med den enkla öglan istället för dubbla, men det är samma princip.  Formen virkade jag först likadant som den andra tills jag började virka utan ökningar, då övergick jag från fastmaskor till stolpar. För att få en "räfflad" muffinsform gjorde jag nertag mellan stolparna på varvet före (se förklaring i den engelska länken från Crochtras sida). Då hamnar stolparna rakt ovanför varandra istället för den lilla förskjutningen som annars sker. Virkningen blir väldigt tjock och stabil och det bildas ett randmönster på baksidan. Crochetras version av dessa muffins är riktigt snygga, medan min mest liknar en svamp, så till muffins nr 3 återgick jag till min första version. Sydde ihop muffins och form, lämnade ett litet hål för stoppningen och sydde sedan igen dem. Mina "egna" muffins har fått lite dekorationer på formarna - zigzagbandet syddes fast med trestegszigzag och Milles de fleur och franska knutar är sydda för hand.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: