SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Bra miljöval

Kategori:

I tider när man bör tänka på miljöpåverkan även i vardagen har jag inspirerats av Syserine (via Geckos sida) att sticka mig en disktrasa.





Egentligen har jag ju redan ett stickprojekt igång (retrotröja), men det drar ut på tiden så för att motivera mig själv lite valde jag att sticka emellan med denna lilla skapelse. En stickad disktrasa är ett superbra nybörjarprojekt - snabbt och enkelt stickas den på högst en kväll även om du är nybörjare. Dessutom ställer det inte så höga krav på stickfastheten - skulle disktrasan bli lite sned och vind gör det ju inget ;-) Den torkar lika bra ändå. Och inte heller krävs särskilt mycket garn så man kan använda restgarner som ligger hemma och tar upp plats. I garnkorgen låg ett par nystan melerat bomullsgarn, för lite för att bli till något vettigt, och i ärlighetens namn är ju färgen inte den roligaste heller, men som disktrasa blir det utmärkt.

Som sagt var har jag helt följt Syserines anvisningar - varannat varv räta maskor och varannat varv 1 rät, 1 avig. Jag la upp 40 maskor, men det får man ju anpassa efter garnet och hur stor man vill ha sin disktrasa. När man är klar med trasan virkar man runt för att få en fast kant. Kräftmaskorna gav mig först lite grubblerier, men sen kom jag på att det är vanliga fastmaskor som virkas "baklänges", från vänster till höger. Jag råkade få till en vridning när jag gjorde mina men tyckte att det blev snyggt så jag fortsatte likadant.

Idag har jag och son nummer två varit hemma, de turas om att vara sjuka. Jag hade planer på att börja på Ina och Carinas hemliga paket och H var med på noterna, men väl nere i syrummet började jag känna mig yr, få huvudvärk och frysa. Jag har så klart fått deras förkylning och feber! Nåja, har legat i soffan och myst istället. H har legat på min mage precis som han gjorde när han var mindre. Får ta nya tag när jag känner mig bättre.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: