SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Lekbyxor

Kategori: barnkläder

En del kläder vill man inte sy utan helst köpa. Så är fallet med dessa lekbyxor till sönerna, men efter idogt letande efter ofodrade överdragsbyxor gav jag upp. Så jag beställde lite bävernylon från Stoff & Stil och sydde egna. Tanken är att de ska kunna ha dem över sina vanliga byxor nu när det mest är blött och lerigt och inte så kallt. Fodrade byxor är för varma ännu och galonbyxor andas ju inte så då blir de ju ändå genomblöta av svett. Dagispersonalen uppskattade byxorna - och det gör min tvättmaskin också = mindre klädbyten.



Bilden är tyvärr av rätt dålig kvalitet men det gick tyvärr inte att få bättre med min kamera- reflexerna stör ut blixten.

Mönstret till dessa byxor hittade jag i en gammal, gammal handarbetstidning. Enkel modell med fram- och bakbyxa som sys ihop och sedan hängslen med gömd resår baktill för att ge lite flexibilitet när de böjer sig. Enkla tryckknappar fäster hängslena så de ska klara av de själva. Jag tycker det är bra när byxorna går upp en bit och inte slutar i midjan eftersom killarna fortfarande leker rätt vilt, så slipper de bli kalla i ryggslutet och jackorna kanske kan bli något mindre smutsiga. Enligt mönstret var bensluten bara fållade, men det tycker jag inte funkar så jag la till lite extra sömsmån nertill och sydde i resår för att förhindra att byxorna glider upp längs med benet. Så här i efterhand när jag ser byxorna på hade de gärna kunnat vara lite längre och vidare i benen, men det får justeras till nästa gång.

Reflexband  och prymknappar(camping/sport) från den lokala sybehörsaffären. Bävernylon, som sagt, från Stoff & Stil. Resår i hängslen och benslut från min låda (förmodligen ursprungligt från Stoff & Stil men det minns jag inte).

Kommentarer

  • jes säger:

    Snygg model på lekbyxa, jag sitter oxå och syr på lekbyxor i bävernylon, dock ej med hängslen.

    2008-10-15 | 09:03:14
    Bloggadress: http://manmademm.blogspot.com
  • Mia säger:

    Tack! Roligt att höra att det är fler som är så "galna" att de ger sig på att sy överdragsbyxor.

    2008-10-15 | 14:43:31
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/
  • fnix säger:

    De är jättefina. Är de eget mönster?

    2008-10-17 | 22:37:18
    Bloggadress: http://1337morsan.blogspot.com
  • Mia säger:

    Tack! Nej, det är inget eget mönster, även om jag säkert(med viss möda) kunnat knåpa ihop ett, det är taget från en gammal, gammal handarbetstidning från typ sent 80-tal. Till nästa byxa ska jag dock förändra en del.

    2008-10-19 | 23:25:53
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här: