SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

I regnbågens alla färger...

Kategori: leksaker



Det är kul med barnkalas med tema, men inte anade vi att det skulle bli så här ;-D Sedan våra killars "piratkalas" för en dryg månad sen har det varit ett Halloweenkalas och nu imorgon är det Superhjältekalas. Mycket utklädningskläder på syfronten med andra ord...Och vad mer än tighta trikåer utmärker en äkta superhjälte? Starka färger! Så det fick bli knallfärger för ovanlighetens skull.



I morse fäste jag de sista trådarna och väl hemma igen från dagis kastade sig killarna över sina dräkter, så tyvärr har jag inga bilder på välstrukna plagg - snarare väl inlekta ;-)Här två glada, lite spända superhjältar som provar de färdiga dräkterna för första gången. Men ganska snart släppte alla spänningar, maskerna åkte av och leken var i full gång...

     



Dräkterna består av tights/långkallingar, tighta tröjor, utan-på-kalsonger och mantlar. Det blå, gröna och gula tyget är singeljersey som jag haft liggandes länge på hyllan utan att veta vad/hur jag skulle göra av det. Det röda tyget är en av mannens gamla t-shirts som fått sätta livet till eftersom jag inte hade något annat enfärgat rött hemma.

        

Mönstret till långkallingarna kommer från Ottobre nr 1/2007 i stl 122, men med ändringar både vad gäller vidden och längden samt extra tillägg för linningen. De blev perfekta som lekbyxor, om de skulle ha dem som långkallingar krävs ytterligare lite längd i benen.       

Mönstret till tröjorna kommer också det från Ottobre - årets höstnummer. Ville även prova den långärmade tröjan med vanlig isydd ärm, stl 122 även här. Applikationerna är fästa med vlisofix, som vanligt. Mellanlägg (vanligt från Stoff & Stil)även på tröjans avigsida, här var jag lite snål och använde inte totally stable, vilket jag kanske borde ha gjort, eftersom satängsömmen böljar sig något... Var även lite lat och sydde varken muddremsa eller med tvillingnål i halslinningen - det gick snabbare och enklare med "fusk"flatlock - något jag dock inte skulle ha gjort om det varit vanliga tröjor och inte utklädningskläder.

Utan-på-kallingarna kommer från "Sy barnens utklädningskläder" - en bok jag använt mig av tidigare och som jag kan rekommendera, men som jag tyvärr inte har i min ägo, utan bara lånar från biblioteket. Enkla små byxor av fram- och bakstycke med resår i midjan. Även här fuskade jag och fållade benen med symaskinens flatlocksöm.

Mantlarna består bara av rektangulära tygstycken som jag rynkat på ena kortsidan och sedan sytt fast ett snedslåband att knyta runt halsen. Den gröna är kortare och i nederkant ritade jag lite flikar på frihand och sydde därefter med tät zigzag och klippte rent efteråt. Maskerna är enklast möjliga - bara tillklippta och inte ett enda stygn behövdes :-D

Kommentarer

  • June säger:

    Vilka underbara, helhärliga supermandräkter!! Killarna ser överlyckliga ut och jag förstår dem!

    Applikationerna är skitsnygga och färgerna läckra. Gud vad duktig du har varit!!

    2008-10-25 | 16:36:58
    Bloggadress: http://www.junebacken.se
  • Mia säger:

    Tack! ler generat jo, jag är helnöjd själv också faktiskt. Jag fick många positiva kommentarer om killarnas dräkter på kalaset och flera av mammorna sa att de önskade att de också kunde sy. Roligt!

    2008-10-25 | 20:05:56
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/
  • Caroline säger:

    Coola killar! Jättefina dräkter, de kommer säkert att bli välanvända.

    Hoppas det är ok att jag länkar till din sida?

    2008-10-27 | 13:15:46
    Bloggadress: http://alltkreativt.blogspot.com/
  • rino säger:

    å vilka supercoola dräkter!!!

    Färgerna är helt rätt och alla superhjältar måste ju ha en bokstav:-)



    JÄTTETACK för min fina vinst!!!

    Barnen sover hos mormor ikväll så jag har inte hunnit prova, men dom kommer att bli så glada när de får se sina mössor:-)

    Jag har faktiskt velat sy såna men inte hittat nåt bra mönster. Ludvig hade nämligen en liknande när han var liten som han passade så väldigt bra i.

    När pojkarna kommit hem ska jag fota och lägga ut på bloggen om det är ok!?

    2008-10-31 | 16:18:48
    Bloggadress: http://rinosyr.wordpress.com
  • Maria säger:

    Vilka ursnygga dräkter!

    2008-11-02 | 08:15:12
    Bloggadress: http://mariashemmapyssel.blogg.se/
  • morvern säger:

    Hur snyggt som helst!!

    2008-11-02 | 10:01:10
    Bloggadress: http://morvernpysslar.blogspot.com/
  • Solig säger:

    Så gulliga!! Om man får säga så om superhjältar... Kom att tänka på när jag jobbade på en förskola och en tvåårig tjej med durkslag på huvet och kjol som mantel åkte runt på en liten traktor med knytnäven i luften och ropade "sopejälte!". Det var också gulligt...

    2008-11-02 | 11:54:46
    Bloggadress: http://soligaklader.blogspot.com

Kommentera inlägget här: