SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Fler mössor

Kategori: barnkläder

Jag har sytt lite fler mössor efter mitt egna mössmönster.





De två översta har nu nått Rinos söner och värmer deras huvuden i höstrusket. På Rinos blogg kan du se bilder på mössorna på och läsa om det "varma"(hihi) mottagandet.

Rino vann för ett bra tag sen nu en tävling jag hade på bloggen där vinsten var något litet sytt. Men vad? Sjukt svårt att sy något till någon som syr så fantastiska kreationer som Rino. Grunnade länge och väl här hemma, men till slut föll valet på mössor - det behövs alltid mössor i massor här under vintern- tänkte att det nog kunde vara likadant hemma hos Rinofamiljen.

Provade ut mössmönstret när jag sydde mössorna till de egna sönerna, så Fabians mössa var ju inga problem : ) Han fick en likadan som mina grabbar - polarfleece med pirattryck och svart muddväv som foder. Till Ludvig var jag tvungen att förminska mönstret lite. Först hade jag tänkt att han skulle få en likadan mössa som brorsan men sen ångrade jag mig och valde brun polarfleece och orange kanintyg utan tryck som foder. Framsidan pryds av en liten applikation med kanintrycket (yttepytteliten bit ur lapplådan, resten är ju bortbytt mot gröna elefanter). När jag sydde Ludvigs mössa så sydde jag ner sömsmånen med en stickning sedan jag sytt ihop mössans överdel och den yttre öronvärmaren. På så vis gick det enklare att sy stickningen från rätsidan som fäster fodret. Fast det ska erkännas att jag fick sy om det för att få det som jag ville eftersom jag envisades med att använda brun tråd till stickningarna och varje felkörning syns mycket tydligt.

Den undre mössan är i samma storlek som Ludvigs, ca 3 år eller ca 50 cm , och fodrad med mjuk brun velour. Tyvärr var fleecen i stort sett slut så jag fick "skarva" lite och sömmarna på överdelen hamnade på sidorna iställe för mitt fram för att få till en någorlunda mönsterpassning. Toffsarna på de båda mindre mössorna är också något mindre för jag har bara använt mig av fem längder, istället för sex som jag har till toffsarna till de större mössorna. Den här mössan har ingen mottagare än, utan ligger här hemma och väntar på att någon ska vilja ha den ; )

Har även skickat mönstret i bägge storlekarna till en mamma som ville sy mössor till sina barn. Ska bli roligt att se resultatet - det är ju första gången som någon annan får ta del av ett av mig egenskapat mönster.

Kommentarer

  • rino säger:

    jodå, mössor behövs alltid och sen är det ju kul med omväxling! Jag gav Ludvig en annan mössa i morse men han gick direkt till lådan och bytte till kaninen:-)

    2008-11-03 | 21:30:24
    Bloggadress: http://rinosyr.wordpress.com

Kommentera inlägget här: