SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Låg produktion = lite bloggat

Kategori: barnkläder

På sista tiden har jag haft dåligt med tid att sy. Först var barnen sjuka - L först och när han var på bättringsvägen så H - och sen blev jag smittad... Nu är vi dock friska och krya igen men jag har istället en omfattande skrivning i geriatrik på måndag - 50 sidor egenproducerat material att plöja och sen lite annat :-) Så ni som tittar in här ofta får lov att ha lite överseende med mig nu fram tills nästa vecka iaf.

Under vår sjukdomsperiod började jag sy på långshorts med känguruficka fram att ha "bra-att-ha-grejor" i till killarna. Det gick långsamt framåt, en söm då och en då när tid och ork infann sig. Dessa shortsen är sydda efter mönster ur en av Kreativa Kvinnors allra första tidningar och jag ville egentligen sy dem genast när jag köpte tidningen för ca 1 år sen. Nu är jag glad att jag väntade för beskrivningen hade en del att önska - tur att man börjar få lite rutin på turordningen för den stämde inte alls. Jag sydde som vanligt alla detaljer först - fickor och ficklock och sydde på bakfickan och ficklocket innan jag påbörjade övrig ihopsömnad. Nertill på byxbenen är ingen vanlig byxfåll utan istället formade infodringar för att benavsluten ska få sin rätta runda form - ) på frambyxan och ( på bakbyxan. En ganska rolig detalj tycker jag!

image105


Det syns inte så väl på bilden men när jag kom till fastsättningen av kängurufickan nr 2 tog den limefärgade jeanstråden slut :-( Den var införskaffad på Stoff & Stil så jag kunde inte bara åka in till "stan" och införskaffa mer. Att vänta med att sy klart byxorna tills jag varit där nere är ett riskfyllt projekt eftersom de då riskerar att bli liggandes som UFO. Det blev till att avsluta byxorna med tråd i annan färg. Ena byxan fick klarorgange stickningar på känguruficka och linning, den andra byxan färdades med en beige stickning i linningen. Jag får väl köpa mera limefärgad jeanstråd när jag är där näst och sprätta och sy om.

image106

Här en bild på byxorna bakifrån och bakficka med ficklock. Jag har ännu inte satt någon knäppning på fickan och vet faktiskt inte om jag ska göra det heller. Jag tycker det är ganska snyggt utan. På bilden syns även infodringarna och nederkanternas runda former.

Tyget till byxorna är en kraftig denim med "räfflor" köpt från Allt om Handarbete och ett sånt där impulsköp "kan-vara-bra-att-ha-hemma"- tyg. Mannens (numera stående) kommentar om byxorna och tyget var " De är säkert jättebra sydda, men jag gillar inte tyget". Båda killarna gillar dock sina långshorts och då spelar mannens åsikt mindre roll.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: