SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Påskharar

Kategori: barnkläder

H & L klädda och målade inför påskfesten. På bilden syns även velourbyxorna jag sydde för ett tag sen.

image67

I tisdags hade dagis drop-in med påskpyssel under eftermiddagen och när vi satt där och pysslade sa H plötsligt: "Mamma, jag och L vill vara påskharar på påskfesten. Kan du sy något till oss då?" Vilken mamma som älskar att sy kan neka en sådan förfrågan? Men hur åstadkommer man två dräkter till påskharar på en kväll? Jag fick lov att hålla mig till det viktigaste: själva öronen.

Sydde två "harluvor" som består två likadana huvuddelar och inner- och ytteröron. Mönstret hittade jag i Anna Karlströms "Sy barnens utklädningskläder" som jag lånat på biblioteket. Jag hade en liten bit brun velour över sedan jag sydde byxorna till H & L och lilla kusinen, egentligen för lite för att räcka till två huvor, men om jag uteslöt sömsmånen räckte det precis. Så nu har jag bara en ytte-pytteliten bit velour kvar. Ytteröron av överblivna småbitar av velouren, inneröronen är från en top som jag efter lite letande hittade bland kläder som en av mannens släktingar skänkt till "redo-sömnad". Först sydde jag ihop huvan och öronen med den vanliga symaskinens överkastande stretchsöm. Sen fyllde jag öronen med vadd och sydde fast dem på huvan för hand. Sist vek jag in sömsmånen runt ansiktsöppningen och nedtill på huvan och sydde båda med tvillingsöm.

Det var roligt och det gick snabbt att sy dessa huvor och de blev väldigt uppskattade av bägge killarna. En sån tur att jag hade velour hemma som räckte! (Rättfärdigar mina tyginköp :-) Jag har tjuvtittat på lite fler utklädningskläder i Karlströms bok  bl.a. riddardräkter, cowboyvästar så det kan nog bli fler dräkter i killarnas utklädningsgarderob vad det lider.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: