SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Något stort på gång...

Kategori:

...eller har jag månne tagit mig vatten över huvudet denna gång? De som känner mig irl vet att jag för ungefär fyra veckor sen fick en av mina  önskningar uppfylld - en större båt. Det har blivit en hel del snack om båten sen dess, men jag är så glad över att slippa stuva och stuva om igen! Vilket var ett tvång i den gamla mindre båten. Båtfolk, ni vet vad jag menar! Den nya båten passar oss mycket bättre. I vilket fall så har vi fortfarande kvar den mindre båten och jag hade tänkt sy nya dynor till den i år - det var innan vi skaffade den andra. Nu när vi ska sälja båten känns det än viktigare med nya dynor eftersom de gamla, orginaldynornas klädsel spruckit på ett par ställen - men de är lika gamla som mig - bra årgång - och man kan ju inte begära att de ska hålla i alla evighet.

Tyg till dynorna införskaffades på Stoff & Stil i början av månaden och planen var från början att dynorna skulle vara klara till semestern. Men som vanligt kommer det något annat emellan... Nu har jag emellertid fått lite tidspress eftersom semestern börjar på måndag (jippi!) och mannen vill fira sin födelsedag ute i skärgården i helgen. Om alla kommer blir vi nästan 20 personer med barn (och karlar) inräknat och då hade det varit bra om vi kunnat använda båda båtarna.

Igår hann jag klart med första dynan och börja på nr 2. Totalt fem dynor är det tänkt att jag ska hinna sy. Jag har börjat med de minsta för jag visste inte hur mycket det skulle krabba. Men än så länge har jag bara behövt använda sprätten en gång till dragkedjan.

   
Framsida                                     Undersida

Så här ser första dynan ut, fast det ska nog dit två knappar senare. Varje gammalt dynfodral sprättas och sen använder jag delarna som mönster till den nya dynan. Tyget på ovansidan är möbelull med chenilleeffekt och jag tog nästan allt på sista rullen så jag hoppas verkligen att jag beräknat tygåtgången rätt och att det räcker. Tyget till baksidan/undersidan är ytbehandlad polyester som ska klara lite fukt (som ju tyvärr alltid kommer i båtar). Dragkedjan även den från Stoff & Stil.

Kommentarer

  • á Yeliqa säger:

    Det kommer nog att gå galant :) Men det är som sagt inte roligt att sy under stress. Du får ta en dyna per kväll. Hoppas att du hinner och att du blir nöjd.

    2008-06-30 | 13:18:18
    Bloggadress: http://tokigtalikt.blogspot.com

Kommentera inlägget här: