SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Solhatt i vuxenstorlek

Kategori: vuxenkläder





I Allt om Handarbetes aprilnummer fanns en hatt i vuxenstorlek. För ett tag sen sydde jag en solhatt till pappa som tack för att han följde med U och körde hem den nya båten. Jag följde mönstret ,men uteslöt hällor och band som dekor och sydde istället en liten skylt med "Navigatör" och ett ankare på för att få en marin känsla. Den uppmärksamme läsaren lägger märke till att det inte är pappas hatt på bilderna; den har tyvärr inte fastnat på bild ännu. Även "kapten" behöver ju en hatt som skydd mot den starka solen. Till U:s hatt förstorade jag mönstret eftersom han har ett större huvud än pappa. Jag tog i ganska rejält och hatten blev lite i största laget, men nu vet jag vad jag ska ändra på till nästa gång. Sidorna ska inte vara fullt så höga.

Tyget till bägge hattarna är en tunn diagonalvävd bomull  köpt från Furulunds när de fortfarande hade postorderförsäljning och jag har en ganska stor bit av liggandes på hyllan. Perfekt för tunna sommarkläder! Fodret är från Panduros outlet, tror det är ett "Tildatyg", som ingick i en packe stuvbitar. Skylten är en bit av mormors lakan igen, det är snart slut nu. Jag har googlat ankaret och sedan skrivit ut det och texten. Därefter har jag fört över text och ankare på tyget med hjälp av trickmarker( om man håller upp det mot fönstret så syns det bättre). Brodyren är enklast möjliga - efterstygn med två trådar moulinégarn. Sen vek jag skyltens sidor mot baksidan och strök vlisofix på baksidan och sedan skylten på hatten. Fäste det hela på symaskinen med förstärkt raksöm.

För övrigt går det sakta men säkert framåt med båtdynorna. Det har inte varit så svårt som jag trodde från början, men varje dyna kräver en rad moment och det krävs bra passform för att tyget ska ligga sträckt. Idag har jag fått ytterligare tidspress - en eventuell köpare som vill se båten på måndag och jag har fortfarande gardinsömnaden kvar när dynorna är klara :oS

Kommentarer


Kommentera inlägget här: