SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Man tager vad man haver, sa Kajsa Warg.

Kategori: barnkläder

(fast vissa hävdar att det inte alls var så hon sa, utan att det hela är en efterkonstruktion)
Jag har  i vilket fall som helst bestämt att augusti ska bli min tag-vad-du-har-månad, eftersom jag helt enkelt inte har plats till mer tyg i mitt syrum. (ja, jag har flyttat ner symaskinen från vardagsrummet, till mannens stora glädje - och min också : ). Jag har tjuvstartat temat lite redan nu.

Efter att ha hämtat mig från chocken som det innebar, när jag i godan ro satt och läste ute på altanen(på baksidan av huset) i nattlinne och det plötsligt dök upp en okänd man i full "stridsmundering" utanför med fullt av ilskna getingar runt sig, ägnade jag resten av förmiddagen åt sömnad. (karln kom från anticimex för att utrota två getingbon, men man tycker ju att han hade kunnat ringa på först innan han kom stövlandes)



Först ut är två dregelhaklappar till brorsans lilla H. Dessa syddes egentligen under festivalveckan när de var här på besök, men har legat och väntat på knäppning. Fram- och baksidan är i två olika trikåbitar jag hade hemma, den vänstra var en aldrig använd halsduk och den högra kommer från Stoff & Stils billighetshörna. Enligt beskrivningen skulle det vara tunn qviltvadd mellan, men någon sådan hade jag inte hemma, så istället använde jag bitar av överbliven fleece från killarnas fleecejackor. Sydde med symaskinens fuskoverlock runtom, tyvärr blev det rätt bubbligt trots att jag minskade trådspänningen till minsta möjliga, kanske var det för tjockt med två lager trikå och fleece. Eftersom jag inte hade några passande tryckknappar fick det istället bli vanliga knappar med knapphål. Ett tag funderade jag på kardborreband, men jag tror inte att H skulle uppskatta ljudet när man knäpper och öppnar, så det fick alltså bli röda knappar på båda. Knapparna är för övrigt ett loppisfynd från i våras - jag tror jag gav 3 eller 4 kronor för en påse med röda och lika lite för en påse med lite ljusbeiga knappar. H ska få haklapparna på lördag när vi träffas- de kommer nog till användning trots sina små skavanker(hur många liter om dagen kan en bebis dregla? : )



Som nr 2 ut i tag-vad-du-har temat är två solhattar till busungarna(vi hoppas på sol och värme ett tag till). De är sydda enligt samma mönster som flodishattarna stl 4 år, men jag ville ha dem lite större  eftersom killarna snart blir fem(vart tog de åren vägen?) och så de räcker även till nästa sommar. Istället för att förstora mönstret tog jag till lite extra sömsmån vid tillklippningen. De passar mig i storlek, så förhoppningsvis ska de även passa killarna (även om de ärvt sin pappas tjockskallighet : ) Spindelmantyget är inköpt på Sundbybergs textilcentrum i slutet på maj, som förresten var en riktig flopp i mitt tycke, inte  ett dugg bättre än den lokala tygbutiken i stan, men så är jag ju bortskämd med Stoff & Stil :) Egentligen hade jag tänkt sy hattarna så fort vi kom hem från Stockholm, men så upptäckte jag att tyget var helt skevt : ( Därför har det legat på hyllan ett tag tills jag kom mig för att klippa ut alla delar i enkelt tyg. Som foder har jag använt röd lakansväv från favvobutiken, samma som jag använt till vinhuset, tomtevästarna och hjärtevärmaren. Jag hade ingen tråd hemma som matchade den blå färgen på hattarna (är i verkligheten ännu "skrikigare" än på bilden) så jag tog helt enkelt en röd tråd  som matchar fodret och spindelmannens dräkt istället. Blev riktigt snyggt med stickningar i avvikande färg.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: