SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Bokköp

Kategori:

Att det råder en retrotrend när det gäller barnkläder kan väl ingen ha missat vid det här laget. Om man syr själv är den populäraste boken antagligen Sy barnens kläder själv av Elsebeth Gynther. Den säljs på tradera för skyhöga summor. Jag har tur -mitt filialbibliotek (det heter faktiskt så) innehar en kopia av boken. Jag lånade den för ett ganska så bra tag sen, men jag var inte imponerad av innehållet - kanske hade jag för höga förväntningar eftersom "alla" prisar boken, jag vet inte, kanske borde jag göra ett nytt försök framåt hösten.

En bok som jag däremot gillar är Sy barnkläder av mjuka tyger av Åsa Lennartsson (shortsen i förra inlägget kommer från den). Boken är utgiven av Ica bokförlag och modellerna  är tidstypiska- enkla baskläder-  i stl 70-130. Till varje grundmodell ges flera olika förslag på variation av modellen. Mitt bibliotek har även denna bok, men då är det någon egoistisk typ som snott det ena mönsterarket -grrr. Givetvis arket med raglantröjan också : (

Jag har via ett köp tradera lyckats lägga vantarna på föregångaren till Sy barnkläder av mjuka tyger - Sy kläder av mjuka tyger från 1982. Boken är i mycket gott skick och samtilga mönsterark medföljde samt lite mönsterpapper. I denna bok sträcker sig  storleken på modellerna från 3 månader och upp till vuxenstorlekar. Babykläder ges ett eget avsnitt. Boken har inte lika många förslag på variationer som uppföljaren och vissa modeller, bl.a. shortsen och en babyklänning, saknas. Jag skulle gärna vilja ha uppföljaren också som komplement. Hittade den igår i en av stans två antikvariat, men de skulle ha 80 :- utan mönsterarken så den fick snällt stanna kvar på hyllan.



För övrigt hann jag under gårdagen inte med riktigt så mycket sömnad som jag tänkt - lite ärenden på stan: optiker, bibliotek, vattna hos svärmor, antikvariatsbesök och ett stopp i sybehörsaffären för ett blixtlås- samt lite målning utomhus tog längre tid än tänkt. Idag hade jag tänkt färda lite projekt som är på g och kanske, kanske (om sygudarna är med mig och inget krånglar) hinna börja sy lite överdelar till mig själv.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: