SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Raksömmar...enkelt eller?

Kategori:

Gardiner består ju bara av raksömmar, det går ju snabbt och enkelt, jovisst! Kan någon förklara för mig varför det ska ta sån tid att vika in sömsmåner och nåla när man syr gardiner eller, som i detta fall, draperier till myshörnan under barnens sängar? Draperier har långa sömmar som bör vara så raka som möjligt och således BÖR man kontrollmäta och eventuellt justera invikningen av sömsmånen med jämna mellanrum. Det är SÅÅ tråkigt men jag har härdat ut och vikt och nålat och nålat och vikt igen...Nu får jag min belöning när jag ser att mina killar är stormförtjusta i sitt nya draperi och de leker TV under sängen. Tyvärr hade jag inte krokar nog till att sätta upp all spiral så det fattas tre draperier ännu. Får se om jag hinner åka och köpa mera krokar idag. I så fall kommer bilder upp imorgon eller på fredag.

L har börjat prata om att han vill ha nya kuddar att sitta på och mysa med under sängen och jag har ännu en hel del kvar av biltyget så jag tänkte att det räcker även till kuddar. Frågan är bara vad jag ska göra för typ utav kuddar. Har två varianter som jag tycker skulle kunna passa, antingen sittsäckar(zacko) eller runda lite "hårdare" golvkuddar typ marockanska sittpölar(sådana som man fyller med allsköns gamla urväxta,-tvättade kläder eller annat textilt man vill bli "av" med hemma). Kan inte riktigt bestämma mig för vilket jag ska göra, suck, nu är jag där igen... Ända sedan jag som liten inte kunde välja mellan Bamse och Kalle Anka har jag haft beslutsångest när det gäller två, till synes, lika bra val. Hjälp!

Som belöning till mig själv för att jag varit så duktig och sytt de där draperierna har jag ägnat en liten stund varje kväll åt att virka på min sjal . Under virkningens gång har jag förändrat stjärnorna lite eftersom jag inte tyckte att de blev riktigt bra om jag följde beskrivningen till punkt och pricka (eller så KAN det vara så att jag inte läst beskrivningen riktigt, skyller inget på Petronella vars sida jag fått beskrivningen ifrån) så nu är jag nöjd med både den lilla och den stora stjärnans utseende. Det går väldigt sakta med virkningen, jag har väl hunnit ungefär halvvägs nu eller så, men nu är jag säker på att garnet kommer att räcka. Puh! Vilken lättnad, det är ju köpt på second hand och säkert typ från 80-talet eller så...

Har sett att min bror och hans fru (de nyblivna föräldrarna) båda två har hunnit sitta lite vid datorn (dottern sover väl på dagarna). Hoppas att de inte har kollat in bloggen och redan sett presenten till H för då blir det ju ingen överraskning ikväll. Minns inte om jag själv gjorde något annat än ammade, åt, bytte blöjor och sov när mina var så små, men de var ju två. Jo, jag såg ju på alla dåliga serier på TV också (tidsfördriv under amningen). Har för övrigt fått hindra mig själv flera gånger faktiskt från att sy något mer till lilla H. Har ju en del annat på G men det är ju så underbart sött allt man kan sy till såna små. Kommer definitivt att bli en hel del sytt till den tjejen allt eftersom.

Kommentarer

  • www.syfroken.se säger:

    Jag nålar aldrig längre när jag syr, eller sällan i allafall. Prova att styka in sömsmånen innan du syr. Den ligger ganska still och du behöver inte sätta en enda nål. Så brukar jag göra. Det underlättar och ger finare resultat tycker jag.

    2008-01-16 | 21:14:19
    Bloggadress: http://www.syfroken.se
  • Mia säger:

    Jag har strukit sömsmåner tidigare men jag tycker att det är svårare att justera om sömsmånen inte stämmer hundra när man stryker så därför har jag återgått till att nåla igen.

    2008-01-18 | 10:56:45

Kommentera inlägget här: