SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Alla hjärtans dag

Kategori: vuxenkläder

Om en månad åker hela familjen till Danmark på badsemester, dels för att vi tyckte det var så roligt förra året, dels för att fira min kommande födelsedag lite grann. U har redan börjat tala om att vi alla behöver nya badkläder tills dess. Således får han inte den sedvanliga asken med Alladin hjärtan (idélöst, men ack så mumsigt!) idag utan jag bestämde mig hastigt och lustigt i tisdags för att sy ett par badbyxor till honom. Lite dålig planering att påbörja en present så sent och inte blev det bättre utav att jag hastigt och lustigt under gårdagen blev inringd att jobba natten för E, som är hemma med sin sjuka dotter. Jag hade annars tänkt sy badbyxorna igår kväll när U hade somnat(kvällstrött). Nu fick det istället bli idag på fm.

image55


Jag utgick ifrån ett mönster på boxershorts i Kreativa Kvinnor, men förstorade det ganska rejält. Jämförde med ett par boxers som låg hemma i lådan och det verkade stämma rätt bra. Tyget är Stoff och Stils sportstrech i lime inköpt i somras för att bli just badbyxor till U. (något skrikig och inte mannens vanliga förstahandsval men rätt coolt ändå, och jag lär ju inte ha några som helst problem med att veta var han håller hus ; -).Jag sydde först ihop alla delar med symaskinens överkastande stretchsöm. Därefter sydde jag fast framilonband med trestegszigzag på bensömsmånens aviga. Vek därefter sömsmånen inåt och sydde förstärkt raksöm som benfåll. Framilonet använde jag för att tyget inte ska töjas och benen på så vis ska glida upp. Sömvalet är rekommendationer som jag hittade i min ena Ottobretidning. Sydde slutligen fast  svart  bred resår i midjan med den överkastande stretchsömmen och stickade sedan ned sömsmånen från rätsidan med vanlig raksöm. Resåren köpte jag i min lokala sybehörsaffär och den är mycket "hårdare" än min vanliga resår, så jag fick sträcka ganska rejält när jag sydde fast den på byxan. Är nöjd med resultatet, men nu återstår bara att se hur de sitter på. U är ganska kräsen och han kommer inte att använda dem om de inte sitter bra.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: