SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Dumstrut

Kategori: leksaker



Ja, tieln syftar inte på alstren utan snarare på sömmerskan som fick den galna idén att sy stjärngossestrutar. Varför göra detta när man enkelt och billigt kan köpa dem i handeln? Ja, säg det, men som vanligt när jag fått en idé måste den testas och resultatet blev rätt hyffsat till slut... för det var inte riktigt så enkelt som jag tänkt mig från början.

Strutarna består av vanlig vit bomullsväv- ett gammalt lakan som vanligt- men det finns inget bättre vitt bomullstyg i mitt tycke - passar till allt möjligt från kuddvar, foder i väskor och hattar till just stjärngossestrutar. För stadga inhandlades lite Stabil mellanlägg hos min favoritdam i sybehöraffären - för dyrt för ändamålet menade hon på, men när jag fått en idé kan jag ju inte låta lite mellanlägg stoppa mig...

Mönstret ritade jag själv - två trianglar - eftersom jag var för lat för att testgöra i papp för en enda mönsterdel. Något som senare skulle straffa sig...Applicerade stjärnor på alla strutdelar, men den översta stjärnan sydde jag ihop aviga mot aviga med satängsöm och lämnade ett litet hål att sticka in strutens spets i. Så långt allt väl, men sen tänkte jag att jag skulle vändsy strutarna. MEN då tänkte jag inte på Stabil mellanlägg som omöjliggjorde vändning efter sömnad. Sprätta, och tänka, sy ihop dem aviga mot aviga skulle ju lämna två sömsmåner utåt och dessutom göra strutarna mer trekantiga än konformade. Till slut beslöt jag mig för att sy ena sömmen räta mot räta och sedan vända och limma ihop den andra sidan med kanterna överlappade. Det funkade, men var ju inte så jag hade tänkt från början. Limmade fast toppstjärnorna och kantade strutarna nedtill med gul snedslå - använde kantbandsfoten igen - love it!

Stjärnorna på pinne vändsydde jag med ett lager vadd ovanpå. Vände ut rätan och petade ut alla spetsar. Stack in blompinnar och gömde spetsen i vadden. Sydde igen vändhålet för hand med pinnarna instuckna.

Ja, det blev ju rätt hyffsat till slut - killarna verkade iaf glada för sina stjärnor och strutar igår :-) Idag ska de gå sitt första luciatåg med dagis, sen blir det ytterligare två med dagis under veckan som kommer och på lördag ska de lussa för sin pappas mormor. Hon kommer bli så glad!

Lite kuriosa: den som spar hon har! Tyget till stjärnorna kommer från en gardinkappa som hängde i köket i min allra första egna lägenhet i Eskilstuna. Har sedan legat till sig i si sådär 11-12 år - man vet aldrig när man får nytta av något, så jag har väldigt svårt att slänga tyg.

Caroline frågade i förra inlägget efter en bild på kantbandsfoten, här kommer de:

    

De två första bilderna är mina egna, men jag tyckte att de blev så mörka och suddiga på bloggen att jag lånade en bild från husqvarnas hemsida också. Justerbar kantbandsfot kallas den och är justerbar vad gäller bredden på kantbandet - 5-20 mm vikt mått- och var på bandet man vill ha sömmen. Det är lätt att trä i snedslåbandet och tyget som ska kantas, lite flexibel här så jag tror man kan kanta ganska tjockt, dvs. flera lager tyg, men jag har ännu inte hunnit prova. Jag har heller inte provat huruvida det funkar med kantband i muddväv, men hoppas hinna göra det till helgen, eller i vart fall före jul. Jag ska nämligen bara jobba två pass till denna veckan och sen tar jag lite föräldraledigt från jobbet (men lite studier ska hinnas med ändå) så jag och barnen hinner pyssla och "jula" riktigt ordentligt här hemma. Under julledigheten hoppas jag sen hinna med att fylla på i min egen och barnens garderober. L klagade på att jeansen han skulle ha till en fest i helgen var så hårda...de har nästan bara haft mjukbyxor nu under overaller och termobyxor, så fler mjukbyxor och tröjor till killarna och så lite överdelar till mig själv.

Kommentarer

  • LumLum säger:

    Snyggt blev det. :)

    2008-12-10 | 11:34:35
    Bloggadress: http://lumlumlumlum.blogspot.com
  • Caroline säger:

    Å, tack för bilderna, nu förstår jag bättre! En liten fråga bara, kan du använda ovikt, alltså bara tillklippt och inte pressad snedslå, viker foten av sig självt snurrig fråga?

    2008-12-10 | 12:12:10
    Bloggadress: http://alltkreativt.blogspot.com/
  • Jennifer säger:

    Så fint det blev:)

    2008-12-10 | 13:05:11
    Bloggadress: http://naimasdesign.blogspot.com
  • Mia säger:

    Tack för kommentarerna, det är alltid roligt att vet vilka som smyger omkring här och läser ;-)



    Caroline: Jag tror inte att ovikt snedslå blir så bra, men jag har ju inte provat så jag kan inte säkert säga något. Damen i sybehörsaffären rekommenderade kantbandsapparaten, den med den "omöjliga" tratten, om man gjorde egen snedslå. Egen snedslå är jag oftast för bekväm (läs lat) för att göra - det finns så mycket fin färdiggjord så det känns oftast som onödigt arbete.

    2008-12-10 | 14:40:29
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/
  • Caroline säger:

    Aha! Jag har precis stått och svurit över egna kantband, jag använde en sån vikmojäng som man drar bandet igenom och sen stryker, det var ingen hit, men det blev snyggt i slutändan. Jag ska nog hålla mig till färdiga, och jag ska absolut titta på pressarfötterna! Tack för svaren, och du har himla söta stjärngossar!

    2008-12-10 | 16:13:42
    Bloggadress: http://alltkreativt.blogspot.com/
  • June säger:

    Vad kul att se andra varianter på stjärngosseluvan!! Din blev ju verkligen en strut! Och stjärnpinnen fick du till också, det är mer än vad jag har fått, men jag har hört att det är tanken som räknas....??? =) Jättefint!

    2008-12-12 | 07:44:43
    Bloggadress: http://www.junebacken.se
  • Mia säger:

    Jaaa! Det måste ha varit hos dej jag fick idén, fast det var ett tag sen du sydde dem - jag är aldrig ute i så god tid...:-)

    2008-12-12 | 09:22:43
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/
  • Jeanna säger:

    Vad gulliga dom blev, Mia!

    2008-12-19 | 23:40:29
    Bloggadress: http://jeannas.webblogg.se/
  • Helene säger:

    Hej!

    Hamnade här efter en sökning på Google kring bandkantning. :-) ser att det är ett tag sedan du skrev detta inlägg, men jag testar att ställa dn fråga här i alla fall.

    Jag är lite nyfiken på hur det funkar att bandkanta i svängarna, tex på de grumlar du sytt. Är det svårt? Har själv bara hittills testat sen pressarfoten som har den krångliga tratten och då fick jag inte till det alls...

    2012-01-28 | 23:50:42

Kommentera inlägget här: