SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Retrostickat

Kategori:

Efter att ha stickat en sjal, två mössor och två par strumpor kände jag mig redo för att prova på att sticka tröjor. Garn har jag redan fått av mamma - fem (eller sex kanske det var) nystan i en mörk blå nyans. Däremot har jag letat efter ett enkelt mönster länge. Provat två olika mönster, men repat upp båda eftersom jag inte varit nöjd med resultatet, men det är ju egentligen inget nybörjargarn vad jag kan förstå - stickor 2,5 - 3 mm. Så jag hade nästan givit upp hoppet om ett mönster som var enkelt nog för mig när jag hittade det perfekta mönstret. Mamma är en guldgruva: den här katalogen- Marks nr 77 låg bland hennes veckotidningar, som jag bläddrade runt  bland lite i jakt på något att sticka eller virka.



Här fanns flera godbitar eller vad sägs om den här? Enkelt, snyggt och såå retro.


Jag hade tänkt göra ett försök iaf, givetvis fanns inte beskrivning i så stor storlek  som killarna drar och garntjockleken stämde inte heller : ( Men mönstret verkar så enkelt, i stort sett bara raka stycken i rätstickning, att jag stickade en provlapp och utifrån den räknade jag sen ut hur många maskor som behövdes för rätt bredd. Jag har nu stickat två kvällar i rad och tyvärr kommit fram till det föga imponerande resultatet av 10,5 cm på bakstycket. Om jag stickar i samma (långsamma) takt kommer tröja nummer ett att ta ungefär en månad att färdigställa(om jag stickar varje kväll)... och nummer två kommer väl var klar till jul, om ens då. Den som lever får se...

Under tiden tänkte jag bjuda på en bild med söta lilla H i klänningen jag sydde. Tyvärr syns inte klänningen så mycket men hon är ju bara såå underbart söt!




För övrigt går jag i väntans tider igen, alltså katalogväntan: längtar efter Stoff & Stils höstkatalog, som ju bör komma inom någon vecka. Hoppas att de har tagit med mer mönstrad jersey, gärna lite snygg manchester och så kanske någon ny nyans velour. Tänkte vänta med höstkläder till barnen tills den kommer, den brukar alltid sätta fart på idéerna.

Kommentarer

  • á Yeliqa säger:

    Men vilka härliga mönster :) Nu skulle man ha haft lite mindre barn:)

    Så otroligt söt lilla H är. Kna tänka mig att klänningen blev populär :)



    Här är en till som går i väntans tider:) Ser ut som vi hoppas på samma sak vad gäller manchester, velour och jersey :) Har inte heller börjat med barnens höstkläder, men det håller på vara hög tid för det, men jag vill också vänta på katalogen innan jag sätter fart ordentligt:)

    2008-08-10 | 13:06:20
    Bloggadress: http://tokigtalikt.blogspot.com

Kommentera inlägget här: