SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Sommardrömmar och blodprov

Kategori: barnkläder

image80

Många sybloggare har redan hunnit sy flera sommarplagg, men dessa sommarskjortor med kort ärm och sprund i sidorna är mina första i årets "sommarkollektion". Det limefärgade tyget med flodhästarna är  från Ikea. Jag tycker skjortorna ser härligt somriga ut och mannen, som annars alltid brukar tycka att mina tygval är förskräckliga, har faktiskt inte protesterat denna gången.

L har i princip sedan han lärde sig tala haft bestämda åsikter om vilka kläder han vill ha på sig respektive inte vill ha på sig. Till favoriterna, framför allt till fest, har skjortor av olika slag hört. Han har otåligt väntat på sin skjorta och ville egentligen haft den på sig till dopet förra veckan, men jag hann tyvärr inte sy klart den tills dess. I går kväll när han äntligen fick prova sin nya skjorta lös ögonen på honom- han var så fin så. Brorsan däremot var inte alls lika sugen på att prova sin men fick ändå en likadan.

Det var roligt att sy mer arbetade plagg än de barnplagg jag normalt syr. Mönster till skjortorna kommer från Ottobre nr 2 2004. Som vanligt valde jag bort en del detaljer. Mönstret var egentligen avsett för rutigt tyg och hade en skärning på framstycket där tyget låg på skrådden men det valde jag bort till flodhästtyget. Jag uteslöt också framfickan på skjortan, något som H saknade på sin.

Nytt för mig denna gången var ett annorlunda sätt att sy fast kragen. Jag sydde fast BÅDE över- och underkrage på samma gång och dolde sedan traskanten genom att sy fast en snedslåremsa över. Defintivt mycket enklare och snabbare att få till snyggt än att vika in sömsmånen på överkragen och sy fast den för hand. Det var även premiär för knapphål med den nya symaskinen, så jag fick lov att provsy några och justera inställningarna innan jag blev nöjd. Medan jag sedan sitter där och fäster trådarna från knapphålen upptäcker jag plötsligt att pekfinger och långfinger på vänsterhanden, som jag har på skjortans framsida, är täckta med blod och även skjortan har fått några fläckar. Snabbt ut på toa och skölja skjorta och fingrar i kallvatten. Jag hade lyckats sticka mig mitt i pekfingret och tagit ett perfekt blodprovsstick utan att märka det, klantigt eller j*gt skickligt???Som tur väl är gick allt blod bort från skjortan.  

Det var även premiär för mig att sy fast knapparna med maskinen- väldigt effektivt! På min maskin finns t.o.m. en särskild söm för att sy i knappar, men jag tror nog att 3 mm sicksack med stygnlängd 0 funkar lika bra. Man tar bort pressarfoten, lägger tyg, ev. avståndsbricka och knapp under nålen och fäller ned pressarfotsreglaget så att det håller fast knappen. Så syr maskinen snabbt och enkelt i knappen och fäster tråden. Innan du kör igång kan det vara bra att kontrollera att hålen i knappen stämmer överens med nålens nedslag, jag lyckades nämligen köra sönder en knapp och nål...Knapparna är  förresten det enda som skiljer skjortorna åt, L har gröna knappar och H har vita.

image81

Kommentarer

  • áYeliqa säger:

    Skjortorna blev så fina. Härligt och somrigt tyg :) Har länge funderat på att sy sjortor till mina pojkar man drar mig för att göra det jus tpga knapphålen :(

    2008-04-05 | 17:33:21
    Bloggadress: http://tokigtalikt.blogspot.com
  • Mia säger:

    Ja, det är lite därför jag inte sytt skjortor förr heller men med nya maskinen(Emerald 183) gick det fint. Fick ju som sagt provsy en del och pröva mig fram vilka inställningar som passade bäst.

    2008-04-05 | 17:51:28
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se

Kommentera inlägget här: