SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Ett UFO gör entre...

Kategori: barnkläder

...känner mig bättre nu(tack alla, både irl och här på nätet, för all omtanke) och igår orkade jag hålla mig vaken hela dagen i ett streck. Helgen har annars gått i lathetens tecken, sova-äta-se på tv är vad jag har fördrivit tiden med. Väl på bättringsvägen insåg jag att luciafirandet närmar sig med stormsteg och jag som lovat H&L tomtekläder till firandet på dagis. Vad göra?
 
Med inspiration från Stoff & Stils julkatalog började jag fundera på nissar med lite gammaldags stuk. Skjortor med kineskrage, västar och "äppelknäckarbyxor". I garderoben låg två UFO - skjortor i cremefärgad bomullsgabardin som jag påbörjat i januari någon gång. Skjortorna var i princip mitt första försök till beklädnadssömnad sedan skoltiden och jag blev aldrig nöjd med kragarna  och således har skjortorna blivit liggandes. Så här i efterhand kan man ju tycka att jag måste ha drabbats av hybris som tog skjortor som förstaprojekt, men riktigt så tänkte jag ju uppenbarligen inte då...:-)

Nåväl, sprättade bort de gamla kragarna och gav mig på att konstruera en kineskrage själv. Mätte halva halsvidden, bestämde mig för att 5 cm var lagom höjd på kragen, ritade ut ½ halsvidden* 5 cm och "rundade" av kragen genom att förskjuta den i höjdled 1½ cm, rundade till sist av ovankanten av kragen. Vändsydde kragen i två stycken med vsliselin på ytterkragen och stickade därefter runt kragens ovankant. Sydde fast kragen räta mot räta mot skjortan, pressade sömsmånen in i kragen och sydde med smygstygn för hand fast innerkragen.

Resultatet är två skjortor som är fullt användbara om än inte helt perfekta, men det ligger många timmars arbete bakom dem, och de duger utmärkt till lucia. Nu hänger de nytvättade(hade ju legat ett tag och blivit rejält skrynkliga) och nystrukna i pojkarnas garderob och inväntar den 13:e. Det var roligt att se att sömnaden utvecklats sedan årets början, jag trodde inte skillnaden var så stor. Glädjande är också att jag till slut färdade skjortorna.

image5


Av bara farten satte jag igång med tomtevästarna. Hade först tänkt ta mönstret från Allt om Handarbete nr 10, men tyckte vid närmare eftertanke att den västen inte var särskilt "julig" eller "tomtig". Hittade istället ett mer passande mönster i en av min mammas gamla Sömnad & Handarbete. Just den västen sydde mamma till mig och min äldsta lillebror när vi var små, så det är särskilt roligt att använda samma mönster. Jag skippade dock fickan och knapparna, men förlängde fram och bakstycket 2 cm nedtill. 

Tyget är mörkröd bomullväv från Stoff & Stil samt en röd- och linrandig gardinlängd från Panduro outlet. Allt inhandlat vid mitt senaste Malmöbesök - ibland lyckas även jag ha lite framförhållning (men oftast inte ;-)Jag hade först tänkt mig en(läs två) julröd väst med randigt foder, men nu vet jag inte längre vilket tyg jag tycker är snyggast utåt. Västen är ju vändsydd så man kan ju variera sig och välja vilken man känner för. Hann inte riktigt färdigt med första västen igår, sidsömmarna återstår ännu, men det var ett attans pressande av sömsmåner:-) Tycker det är så tradigt, men resultatet blir faktiskt bättre. Här kommer iaf bilder på det pågående projektet.

   

Det roliga var att mamma kom på besök under kvällen och fick syn på västen där den hängde. Hon tyckte den var väldigt fin men kände inte riktigt igen mönstret eftersom det egentligen är tänkt att sys i manchester eller sammet.

Idag ska jag alltså färda den påbörjade västen och gärna även väst nr 2. Jag tvivlar på att jag kommer att hinna börja sy på knäbyxorna till tomtedräkten men vi får väl se.

Kommentarer

  • Josefin säger:

    Skönt att äntligen bli klar med skjortorna och att du kan använda dem till något! Jag brukar känna likadant. Blir jag inte riktigt nöjd med ett arbete så hamnar det hellre långt in i garderoben än att jag tar tag
    i det.

    Undrar vad du har för sömnadshistoria? Varför började du sy i början på året?

    2007-12-05 | 17:40:45
    Bloggadress: http://josefindesign.blogg.se
  • Mia säger:

    Ja, lite så blir det, här finns många UFOn. Jag ska försöka svara på dina funderingar så ärligt som möjligt. Jag tror att jag började sy(kläder) i början av året för att jag kände att jag hade tid och lust(med tvillingar blir det på något sätt mer än dubbelt upp). Sen när H kom hem med söndriga byxor två ggr under en och samma vecka i våras så kände jag att jag ville försöka sy lektåliga byxor till honom och L. Resultatet blev bra och godkändes både av pojkarna och pappan så på den vägen är det... Jag syr när jag har tid och lär mig något nytt nästan varje gång. Jag har inte gått någon sömnadsutbildning utan läst mig till hur man gör och testat själv eller så frågar jag mamma om man kan göra si eller så. Sömnadshistoria, ja, hmm... mamma och mormor handarbetade när jag var liten. Mormor lärde mig sticka, virka och brodera. Hon brukade ofta rita upp mönster på frihand på lakansväv och sedan brodera de mest fantastiska dukar. Mamma sydde kläder till mig och mina bröder och stickade en hel del tröjor. Så man kan säga att jag vuxit upp med handarbete som en del av vardagen. Själv har jag alltid gillat att sy men tidigare mest hållt mig till sömnad av gardiner, kuddar mm. och att lappa och laga(som egentligen är skittråkigt och inte alls kreativt).
    Hoppas att det besvarar dina frågor.

    2007-12-10 | 10:06:49

Kommentera inlägget här: